نیروگاه برق آبی با جریان رودخانه

انعقاد قرارداد همکاری با شرکت آب منطقه ای مازندران برای احداث نیروگاه برق آبی 100 مگاوات با انرژی جریان رودخانه

طرح تولید برق از جریان آب رودخانه عملی مثبت در زمینه صرفه جویی منابع ملی به شمار می آید، از این رو شرکت آساک با همکاری شرکت آب منطقه ای مازندران طرح تولید برق با ظرفیت 100 مگاوات از جریان آب رودخانه هراز را با استفاده از فناوری دانش بنیان گیربکس CVT آساک به اجرا در می آورد.

بدین ترتیب ، پس از برآوردهای اقتصادی لازم ، قرارداد همکاری ما بین شرکت دانش بنیان آساک و شرکت آب منطقه ای مازندران برای احداث نیروگاه برق آبی 100 مگاوات با منبع انرژی دینامیک جریان رودخانه در محل رودخانه هراز استان مازندران و کاربرد فناوری دانش بنیان گیربکس های CVT آساک بسته شد.

مراحل اجرای طرح را می توان به ترتیب زیر خلاصه کرد:
1 . ساخت جاده اختصاصی دسترسی به تمام واحدها
2 . انحراف جریان آب رودخانه
3 . خاک برداری و بتون ریزی به منظور بسترسازی رودخانه
4 . نصب تجهیزات مکانیکی
5 . ایجاد کابین کنترل و راه اندازی
6 . نصب تجهیزات برقی
7 . آزمایش اولیه
8 . پیاده سازی سیستم های اتصال به شبکه و آزمایش
9 . بهره برداری

تصویر هوایی از محدوده اجرای طرح

نمایی از اجرای یك واحد 1مگاواتی از کل طرح و جاده اختصاصی دسترسی به تمامی واحدها

با توجه به اینکه در فصل های بارندگی جریان آب رودخانه به شدت افزایش می یابد ، تمامی تدابیر امنیتی پرسنل و تجهیزات در مواجه با خطر سیل و طغیان رودخانه، اندیشیده شده است . در تصویر 3 جکهایی مشاهده می شود، این جکها با بتون مسلح از برخورد سنگها و متعلقات حمل شده با سیل، محافظت می شوند و یک کیلومتر قبل از رسیدن سیل به منطقه، آژیر خطر و چراغ آلارم عمل کرده و در پی آن کل مجموعه توربین، گیربکس ، ژنراتور و کانکس را تا ارتفاع چهار متر از کف رودخانه فاصله می دهد.

نمایی از جكهای تنظیم ارتفاع سازه و کل متعلقات

استفاده از فناوری دانش بنیان گیربکس CVT آساک در این طرح :

گیربکس استفاده شده در این طرح از نوع متغیر پیوسته CVT می باشد که تکنولوژی آن انحصاری و در اختیار این شرک است. طبق برآوردهای انجام شده ، استفاده از آن به میزان 30 % راندمان را افزایش می دهد.

استفاده از این نوع گیربکس موجب می شود در تمامی شرایط، دور ژنراتور ثاب بماند و مبدل های AC به DC و DC به AC از مدار خارج شود که بر اساس کیفیت سیستم VFD حدود پانزده تا بیست درصد افزایش راندمان در پی دارد.

CVT مخفف Continuously Variable Transmission است، این گیربکس قابلیت آن را دارد که مطابق نمودار 1 و 2 نوسان دور محور ورودی را به دوری ثابت در محور خروجی تبدیل کند. این فناوری در حال حاضر بر روی توربین های بادی خارج کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

دور محور توربین

دور محور خروجی CVT در اتصال به شفت ژنراتور

شرح مختصر از عملکرد گیربکس CVT آساک ← انتقال قدرت متغیر پیوسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + چهار =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.